Интересно ли ви е кои са най-скъпите марки в света? Кой изготвя тази класация и кой бранд заема челното място за 2020 година? Искате ли да знаете на колко се оценява най-скъпата марка на планетата? Отговорите на тези въпроси може да откриете в следващата статия и още много друга любопитна информация.
Освен за най-богатите хора на планетата, сме свикнали да говорим и за най-скъпите марки в света. Brand Finance, британската изследователска група, всяка година съставя и обявява класация за най-скъпите брандове в световен мащаб, наречена Global 500. Интересно е да разгледаме какво показват данните за 2020, публикувани на 23-ти януари тази година.
Без да е изненада за никого, на челното място отново застава онлайн гигантът Amazon, който за трета поред година доказа, че продължава да е най-ценната марка в света. И не само това, Amazon е първият бранд в историята, оценен на над 200 милиарда долара или ако трябва да сме напълно точни - стойността на марката е 220,79 млрд. долара, което е ръст от 17,5 процента спрямо изминалата година. Това е доста бърз и сериозен растеж, но не и случаен. Amazon не спира да работи в посока подобряване качеството на услугите си, както и разширяване на продуктовото си портфолио, което пък от своя страна значително повишава конкурентоспособността на онлайн гиганта и му носи все повече пари.
Второто място се заема от бранда Google, оценен на 159,72 млрд. долара, което е с 11,9 процента нагоре спрямо миналата година. Марката Google започва историята си на 7-ми януари през 1998 година, в САЩ, Калифорния. Тогава е регистрирана компанията Google Inc. от съоснователите Лари Пейдж и Сергей Брин, студенти в Станфордския университет. Знаете ли, че името Google идва от английската дума „googol”, която е математически термин за число, което се състои от единица със сто нули. Google си остава един от най-емблематичните интернет гиганти днес.
На трето място в класацията се намира марката Apple, оценена на 140,52 млрд. долара, с което тя бележи спад от 8,5 процента и така слиза от второ на трето място. Apple продължава да е един от основните световни лидери в IT индустрията, като мащабен производител на компютри, смартфони, медийни плейъри, лаптопи, както и софтуер не на последно място.
Четвъртата позиция е за Microsoft, като стойността на марката възлиза на 117 млрд. долара, което е спад от 2,1 процента. Microsoft е един от най-големите световноизвестни и наложили се производители на софтуер за мобилни устройства, компютри, игрови конзоли и сървъри, включително изработва и самите компютърни манипулатори, игрови конзоли и аудио плейъри.
Петото място в класацията се заема от Samsung, като брандът възлиза на 94, 49 млрд. долара, което е с 3,5 процента повече спрямо предната година. Марката е основана през 1938 година и обединява група от южнокорейски компании. Samsung е световноизвестен бранд за високотехнологични уреди и компоненти в сферата на смартфоните, видео и аудио устройствата, домакинската техника, телекомуникационното оборудване, включително и в производството на цялостен цикъл на интеграли микрочипове.
Шестото място е за ICBC, най-голямата търговска банка в Китай. Марката е оценена на 80,79 млрд. долара, което е ръст от 1,2 процента за година. ICBC е включена в „Голямата четворка“ на Китай на най-големите държавни банки в страната. Мажоритарният дял е собственост на правителството на Китайската народна република, посредством няколко държавни инвестиционни компании. Реално над 500 хиляди акционери имат дял в ICBC, която контролира една пета от банковия сектор в страната. Kитайската индустриална и търговска банка разполага с над 17 466 клона, в които работят над 453 048 служители.
Сигурно се чудите кога ли ще стигнем и до марката Facebook? Ето я и нея на седмо място, като брандът е оценен на 79,80 млрд. долара, което е с 4,1 процента по-малко спрямо година по-рано. И днес Facebook продължава да е най-мащабната социална мрежа в целия свят. Всички сме чували историята как Марк Зукърбърг й съквартирантите му я създават, докато учат заедно в Харвард. За точна дата на основаване се смята 4 февруари 2004 година. Според статистики средно всеки ден потребителите на социалната мрежа оставят 6 милиарда коментари и харесвания, публикувайки и над 300 милиона снимки. Facebook вече има записани 200 милиарда „приятелства“.
На осма позиция откриваме американската марка Walmart, най-голямата верига за търговия на едно и дребно в целия свят. Брандът се оценява на 77,52 млрд. долара, което е ръст от цели 14,2 процента за една година. Централата на американската компания е в Арканзас, гр. Бентънвил. Търговската верига е с най-много представителства в САЩ и Мексико. Също така има магазини и в Южна Америка, Канада, Обединеното кралство, Китай, Южна Африка и Япония.
Деветото място се заема от китайския бранд Ping An, оценен на 69 млрд. долара, което отразява сериозния ръст от цели 19,8 процента за година. Голямата китайска застрахователна група оперира в четирите основни области: застраховка на имоти, животозастраховане, управление на активи и банково дело. Компаниите на застрахователната група работят основно в Китай, но има представителства и в САЩ. Ping An притежава над 5 хиляди клона, с над 1 милион застрахователни агента.
На десето място намираме и световноизвестния китайски бранд Huawei, който също бележи ръст, с 4,5 процента нагоре и е оценяван на 65 млрд. долара. Huawei е една от най-големите световни телекомуникационни компании. Основана е от Рен Дженфрей, бивш инженер от Народоосвободителната армия на Китай, през 1987 година. Първият смартфон с 5G свързаност на компанията е представен през юли месец на 2019 година. Той носи името Нuаwеі Маtе 20 Х. Същата година месец по-късно е представена и собствената операционна система на Huawei, наречена Harmony OS.
Huawei е сред водещите компании по света по брой подадени заявки за патент и това не е никак учудващо предвид факта, че ежегодно Huawei инвестира минимум 10 процента от обема на подписаните договори за изследвания и разработки. Говорим за сума около 1,26 млрд. долара.
Енергийният гигант Saudi Aramco се смята за най-ценният нов участник в класацията за 2020, заемайки 24-тото място. Предвид факта и че това е най-скъпата публична компания в света.
Сред най-бързо развиващите се марки в сферата на търговията на дребно са Aldi и Lidl, които продължават да се развиват доста успешно на фона и на прогресиращата електронна търговия.
Ще проследим как ще се развият тези марки през годината, дали ще си запазят позициите или дори изкачат, и догодина ще видим кои са най-скъпите брандове за 2021.